FANDOM

Wiki icon slowniczek
W związku z tym, że w języku koreańskim na którym bazuje nasza Wiki, istnieje wiele niezrozumiałych dla "początkujących" słów, powstał ten oto słowniczek zawierający podstawowe i najczęściej używane zwroty, wyrażenia, określenia i honoryfikaty*.

~Honoryfikaty[1]

  • Seonbae [czyt. Sonbe] [선배] - Tak zwraca się młodszy chłopak/dziewczyna do starszej koleżanki/kolegi, często stosowane na uczelniach i w szkołach. Jest to zwrot neutralny.
— Seonbae to ktoś, kto jest w branży dłużej niż ty i ma przez to większe doświadczenie, np. Do kolegi pracującego dłużej na tym samym stanowisku, zwrócimy się właśnie Seonbae.  Przenosząc się do branży muzycznej, za przykład może nam posłużyć Monsta X oraz SHINee. Członkowie Monsta będą się zwracać do chłopaków z SHINee per "Seonbae".
  • Hubae [czyt. Hube] [후배] - Tak zwraca się Seonbae do swojego młodszego kolegi/koleżanki. Tak samo jak Seonbae, jest to neutralny zwrot. Ten zwrot o wiele częściej jest używany przez Seonbae, gdy wspomina osobie trzeciej o swoim Hubae.

Język Koreański znacznie różni się od naszego języka. Podczas gdy my używamy tylko Pani/Pan, oni mają własne zwroty i określenia na starsze, lub młodsze osoby.

  • Hyung [czyt. Hjong] [형] - Tak zwraca się młodszy chłopak do starszego chłopaka.
  • Noona [czyt. Nuna] [누나] - Tak mówi młodszy chłopak do starszej dziewczyny.
  • Oppa [오빠] - Tak zwraca się dziewczyna do starszego od siebie chłopaka.
  • Eonni [czyt. Onni] [언니] - Tak zwraca się młodsza dziewczyna do starszej dziewczyny.
— Dodanie tych zwrotów, może być także formą okazania szacunku wobec swojego Seonbae, np. Członkinie z 2NE1 zwracają się do członków zespołu Big Bang per "Oppa" choć są starsze, bo chcą okazać im szacunek.

~Określenia rodziny własnej i cudzej

  • Dongsaeng – oznacza młodsze rodzeństwo (bez rozróżnienia płci)
  • Omma (엄마) – mama
  • Omonim (어머니) – też matka, ale czyjaś
  • Abeoji (아버지) [czyt. abudzi] – tata
  • Abeonim (아버님) [czyt. abunim] – czyjś ojciec
  • Halmeoni (할머니) – babcia
  • Halmeonim (할머님) – czyjaś babcia
  • Harabudzi (할아버지) – dziadek
  • Adeul (아들) [czyt. adyl] – syn
  • Adeunim (아드님) [czyt. adynim] – czyjś syn
  • Ddal (딸) – córka
  • Ddanim (따님) – czyjaś córka

~Pozycje członków zespołu

  • Maknae [막내] - Określenie osoby najmłodszej w zespole (np. maknae w BTS jest Jungkook)
  • Visual Maknae - Osoba, która nie jest najmłodsza w grupie, a na taką wygląda (np. Mark z Got7)
  • Lider (Leader)" - Przewodniczący" zespołu. Często jest najstarszy z zespołu.
  • Main Vocalist - Dosłownie "główny wokal".
  • Lead Vocalist - Dosłownie "prowadzący wokal". Często ten tytuł ma najlepszy głos w grupie (Różnica między Main a Lead Vocalist jest taka, że Lead Vocalist ma więcej linijek w tekście i jego głos jest teoretycznie "lepszy". Te pozycje mogą być też niejasno określone, więc najlepiej użyć określenia "Vocal Line" gdy mamy na myśli najlepszy głos w grupie).
  • Main Dancer i Lead Dancer - To samo, tylko z tancerzami (np. Jongup i Zelo z B.A.P)
  • Visual - Osoba uważana za najprzystojnieszą/najładniejszą w zespole (np. Yoona z Girls Generation)
  • Twarz grupy - Tym mianem często określa się Visual, ale Twarz grupy (ang. Face of the group) często pojawia się w telewizji, promuje zespół i jest najbardziej rozpoznawalna (np. G-Dragon z Big Bang)
  • 4D - Osoba w zespole, która żyje we własnym świecie, często zachowuje się dziwnie (Bom z 2NE1, V z BTS)
  • "Mama"/ "Tata" zespołu - Żartobliwe określenie osoby w zespole. "Mama" często jest osobą, która gotuje dla zespołu, zajmuje się innymi z grupy (np. Jin z BTS, D.O z EXO)

~Inne

  • Aegyo [애교] - Urocze zachowanie, może być wymuszone (piskliwy głosik, śpiewanie uroczych piosenek, zachowywanie się jak małe dziecko) lub być naturalne, kiedy ktoś nieświadomie zachowuje się uroczo.
  • Skinship - Połączenie słów Skin (skóra) i Friendship (przyjaźń), oznacza to kontakt cielesny pomiędzy przyjaciółmi. W Korei normą jest, że zaprzyjaźnieni chłopcy siadają sobie na kolanach, przytulają. To właśnie jest Skinship. Jest to też forma fanservice.
  • Fanservice - Zachowania, dzięki którym gwiazda chce się przypodobać fanom, np. Pokazywanie serduszek, aegyo, skinship z innymi członkami zespołu, itp.
  • Eye Smile - Oznacza uroczy sposób uśmiechania się, gdy oczy zamieniają się w "odwrotne uśmiechy".
  • Selca - Odpowiednik selfie, skrót od Self Camera.

  • Rookie - Ktoś nowy w branży, w k-pop'ie Rookie Group to zespół, który niedawno zadebiutował i jest jeszcze mało rozpoznawalny. Zwykle traci ten tytuł po około roku od debiutu (dla międzynarodowych fanów) lub nawet po kilku latach, do momentu w którym nie stanie się szerzej rozpoznawalny (W Korei)
  • Flower Boy - Chłopak o delikatnej, ładnej (wręcz dziewczęcej) buzi (np. Ren z Nu'est).
  • Bias - Ulubiony członek z zespołu.
  • Ultimate Bias - Ulubiony bias ze wszystkich biasów, czyli najukochańszy idol, najlepszy ze wszystkich.
  • Trainee - Osoba trenująca i przygotowująca się do debiutu w danej wytwórni.
  • OTP - One True Pairing. Oznacza to nasz ulubiony pairing, uważamy, że jest on bardzo prawdopodobny i mu kibicujemy.
  • Ulzzang [얼짱] - Dosłownie "najlepsza twarz". Określa się tak osobę wyróżniającą się urodą wśród rówieśników, lub taką, która za pomocą swojego wyglądu zdobyła popularność w Internecie.
  • Sub-Unit - Podgrupa zespołu, np. Super Junior-M lub EXO-K.

  • Aigoo [아이고] - Zwrot ten jest odpowiednikiem naszego "O Boże" lub "Cholera"
  • Daebak [대박] - Odpowiednik naszego "Super!", "Fajne!", "Wspaniale!"
  • Fighting - Zwrot zachęcający do działania, fani często mówią tak do swoich idoli.

  • Black Ocean - Moment, kiedy na widowni podczas koncertu gasną wszystkie lightsticki. Jest to często powiązane z jakimś skandalem danego zespołu i wyraża to wielki brak szacunku. Zdarzyło się to m.in. Girls Generation w 2008 roku i T-arze w 2012 roku.
  • All Kill - Zdobycie pierwszego miejsca jednym singlem, na wszystkich siedmiu głównych listach w Korei.
  • CF - Skrót od Commercial Film, czyli po prostu reklama.
  • Lightstick - Jeden z fanowskich gadżetów. Najczęściej używany na koncertach. Świeci na kolor zespołu i specjalnie zaprojektowany kształt.
  • Hallyu Wave - Określenie oznaczające międzynarodową popularność koreańskiej muzyki i dram, czyli rozprzestrzenianie się koreańskiej popkultury poza Koreę.
  • MC - Skrót od Master of Ceremony, czyli najprościej prowadzący programu.
  • Variety Show - Telewizyjny program rozrywkowy. Mogą mieć bardzo różną tematykę, od zwykłych talk-show, po zabawy z idolami.
  • Comeback Stage - Powrót zespołu, pierwszy występ z nowym utworem.
  • Goodbye Stage - Ostatni występ z promowaną piosenką, zapowiedź przerwy zespołu lub solisty w tworzeniu muzyki.

  1. honoryfikaty to spolszczona wersja angielskiego honorifics, które po polsku tłumaczy się jako “zwroty grzecznościowe” jednak o silniejszym nasileniu. Słowo nie występuje w słowniku języka polskiego. To sposób zwracania się do danej osoby, który oprócz odpowiedniej dozy szacunku, wyraża także stopień pokrewieństwa, zażyłości i poziom na drabinie społecznej.

Źródło: Skośnooki blog | Kpop Paradise

Wiki icon kpop
Wiki icon wzór
Wiki icon regulamin
Wiki icon slowniczek
Wiki icon społ